VLAAMSE VERENIGING VOOR INDUSTRIELE ARCHEOLOGIE

Wordt laatste Congoboot binnenkort verschroot ?

Doorklikverbindingen

bijgewerkt: 06.05.2013

De acties :
Belangstellenden die meer informatie willen over deze door Antwerpse vrijwilligers ondernomen actie kunnen met onze groeten contact opnemen met

• Belgian Ships Archive vzw gaf eind december 2012 het alarm en ging ook op 3/4 januari in Rostock in Rostock poolshoogte nemen samen met VRT (zie reportage in het VRT-nieuws). Het was dank zij deze vereniging dat Vlaanderen zich van het probleem bewust werd. BSA beschikt ook over veel kennis van het maritiem gebeuren en kan deze ter beschikking stellen van individuen en organisaties die zich voor de Charlesville willen inzetten.
    p/a Letlandstraat 2 (Royerssluis), 2030 Antwerpen, telef. 0484/366099
  • Daarnaast is er natuurlijk ook nog 'Watererfgoed Vlaanderen vzw', Emiel Banningstraat 25, 2000 Antwerpen. De vzw publiceerde een manifest dat door een groot aantal organisaties ondeschreven werd, en zoek sponsors om de Charlesville naar Antwerpen te halen. Hun démarches en tussenkomsten worden op hun website vermeld. Zij onderhandelen achter de schermen en lijken over twee (nog 'onbekende') financiers te beschikken
  • Op 1 maart 2013 werd na verschillende voorbereidende vergadering de m/s Charlesville vzw boven de doopvont gehouden. De vzw wil de individuele vrijwilligers die zich voor het behoud van de Congoboot inzetten groeperen en het maatschappelijk draagvlak verbreden. Ze bouwde intussen een eigen website uit en legde waardevolle contacten in binnen- en buitenland.
  • De Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie informeert en probeert inhoudelijke en praktische steun te geven. Wij stelden verschillende dossiers op voor en onderhandelden met het kabinet van Minister Bourgeois, het Agentschap Onroerend Erfgoed en met de commissie Varend Erfgoed van de Vlaamse Overheid. VVIA heeft contact met diensten en organisaties in Rostock, en overlegt met deze welke stappen kunnen gezet worden.
    Daarnaast ondersteunt en begeleidt VVIA de initiatieven van alle vrijwilligers en organisaties die onze steun op prijs stellen.

Ook in Duitsland kwam er, vanaf de einde januari, reactie op gang voor redding en behoud van de 'Georg Büchner', de naam die de Charlesville daar draagt

• Rettet Sjorsch ! - de groep publiceerde een mooie A3-kalender om aandacht te vragen voor het schip. De opbrengst is bestemd voor projecten rond varend erfgoed
  • Daarnaast is eer een groep 'Rettet die Georg Büchner', die elke vrijdag een kleine betoging organiseert en ook informatie verspreidt via hun website
  • en onlangs werd er vanuit deze groepen een vereniging opgericht "Freundeskreis Maritimes Erbe Rostock" - maar deze heeft (voorlopig) nog geen eigen website

Facebookgroepen over Charlesville / Georg Büchner

Blogs en discussiegroepen

• Op de blog blog.windfluechter.net worden regelmatig bijdragen over de problematiek van de Georg Büchner in Rostock geplaatst - vaak vrij interne en soms zelfs vertrouwelijke info die komt bovendrijven. Zeker regelmatig consulteren. Om te weten wat er verschenen is "Georg Büchner" invoeren in het zoekvenster rechtsboven en je krijgt onmiddellijk een indrukwekkende lijst
  • Volg de discussie (in het Duits) op Marine Archive - das Forum für Historiker, Schiffsfreunde und Modellbauer : o.m. onze vraag over het opheffen van de bescherming
  • Ook discussie op Marine Matters
  • en discussie in de Duitse groep 'forum-schiff.de'
  • discussie over de Charlesville, en over de rol en taken van overheden en erfgoedverenigingen op Archeonet.be

Diverse artikels, bijdragen en discussies op:

Recente foto's van de Charlesville / Georg Büchner op websites

Organisaties voor maritiem erfgoed - internationaal

Facebookgroepen over maritiem erfgoed

Diensten en instellingen betrokken bij het behoud en de bescherming van de Charlesville / Georg Büchner

Steun VVIA
WORD LID

Vlaamse vereniging voor Industriële Archeologie. Hier vindt U informatie over het industrieel erfgoed in Vlaanderen en Brussel.
industrial archaeology, industrial heritage, industrial, industrieel, heritage, erfgoed, Vlaanderen, Flanders, Vlaams, Flemish,