VLAAMSE VERENIGING VOOR INDUSTRIELE ARCHEOLOGIE

 Vanavond zal het precies een jaar geleden zijn dat we eigenaardige dingen opmerkten

EEN JAAR GELEDEN ZONK DE CHARLESVILLE
op weg naar een schrootwerf in Klaipeda

 

.................

laatst bijgewerkt:30.05.2014

 

ill. (c) archief CMB - met dank

Herlees het verhaal van het zinken hieronder
en in ons dossier al de andere informatie vanaf januari 2013



vandaag was er opnieuw een debat
in de Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening en Onroerend Erfgoed
van het Vlaams Parlement.


U kunt deze zitting hier herbekijken - het debat over de Charlesville komt na 22 minuten.


Het voorlopige verslag staat nu online op de website van het Vlaams Parlement.

De uitzending van het eerste debat, op 16 januari j.l., mochten wij ook registreren en via onze website ontsluiten.
U vindt het - en ook verwijzingen naar alle Parlementaire discussies, vragen en verslagen
in
ons dossier
op de pagina
Tussenkomsten en besprekingen in het Vlaams Parlement


zie ook:

Steun VVIA
WORD LID
contact us
30-31 mei
Congoboot Charlesville gezonken in Baltische Zee

PERSMEDEDELING VVIA , 31 mei, 10:19

Vannacht begon de sleper 'Ajaks' (2) die de Charlesville naar Klaipeda bracht allerhande eigenaardige bewegingen te maken. Nadien stoomde hij linearecta en full speed naar Gdansk.
Het spoor van de Charlesville waren we kwijt...
Het was raden en gissen....

Intussen bemerkten we dat de 'Triton', een kustwachter uit Visby, rondtoerde in de buurt van de plek waar de Charlesville 'verdween' (1)

Volgde een bericht van de Poolse zeereddingsdienst:
ZCZC JA31
301904 UTC MAY
POLISH NAV WARN 087
POLISH COAST. NE OFF LT. ROZEWIE.
HULL OF A SHIP WITH A LENGTH OF 154 M SANK
IN THE APPROXIMATE POSITION: 54-55.8N 018-31.3E
DEPTH UNKNOWN. CAUTION ADVISED.

En zopas in het nieuws van NDR: "Die Stadt Rostock zeigte sich in einer ersten Stellungnahme bestürzt, verwies aber darauf, dass das Schiff vor der Abfahrt gründlich untersucht worden sei."

Heel dit gebeuren rond de Charlesville / Georg Büchner roept schandaal en vraagt om grondig onderzoek !

 



N.v.d.R.:
(1) De Triton is een schip van de Zweedse kustwacht. Hij zocht echter iets meer naar het noorden dan de plek waar de Charlesville in moeilijkheden geraakte. Zocht hij de Charlesville of iets anders ?
(2) De Poolse sleper Ajaks was ingehuurd door de
sleepvaart-rederij Otto Wulf uit Cuxhaven
 


1 juni: Tweet van Europa Nostra:
"Europa Nostra deplores the loss of "Georg Buchner/Charlesville" ship, a unique example of Europe's industrial heritage"

  • Overzicht persartikels en uitzendingen (Duitsland, België, Frankrijk, Litouwen, Polen, ... en zelfs Algerije) over het zinken van de Charlesville - 31 mei en volgende dagen. Ook het nieuws op blogs en informatieve websites. Het meest volledige overzicht, samengesteld door het onderzoeksteam van VVIA.
  • Een boeiende analyse van de laatste uren van de Charlesville / Georg Büchnern door Rostock Sailing (31.05.2013)
  • Het zoeken naar het wrak
    Het wrak van de Charlesville ligt in Poolse territoriale wateren.
    > Op 31 mei werd vanuit Polen daarom door de
    “Kapitan Poinc”, een anti-pollutieschip, onderzoek gedaan naar de mogelijke vervuiling in de buurt van het gezonken schip.
    > Nadien deed het marineschip
    ORP Arctowski een preciese plaatsbepaling. Het vond het wrak , op 54.93118 Noorderbreedte en 18.5218 Oosterlengte, op zo'n 35 m diepte. Doch op 1 juni, om 22:03 gaven de Poolse autoriteiten een nieuwe locatie door, op 54.56020 Noorderbreedte en 018.31713 Oosterlengte, met een waarschuwing aan voorbijvarende schepen om 500 m afstand te bewaren van dit punt.
    > Op 2 juni verliet een speciaal marineschip, gebruikt voor duik- en bergingsopdrachten, de
    ORP Macko, de haven van Gdynia in de richting van het wrak. De bedoeling daarvan is onbekend. Omdat marineschepen hun positie niet moeten doorgeven, konden wij het spoor niet volgen. Op 3 juni dook de ORP Macko terug op, vanuit de richting van het wrak.
  • Oorzaken ? Volgens Lloyds was de oorzaak van het zinken het feit dat de later in Rostock ingebouwde patrijspoorten niet tegen de golven bestand waren (bericht 03.06.2013)
  • 03.06.2013: even na 21 u. krijgen we de link binnen naar de eerste onderwaterbeelden van de Charlesville.
    Volgens het verslag ging het schip op 30 mei om 19u 45° kantelen, om 20u. viel het drijfvermogen weg en vervolgens werd besloten om de sleepkabel af te snijden om te voorkomen dat ook de sleepboot zou meegetrokken worden. 
    Het wrak van de Charlesville/Georg Büchner rust nu op zijn rechterkant, op een diepte van ongeveer 35m.
    We bemerken dat de Duitse vlag nog steeds op het schip hangt, zodat het onder de Duitse wetgeving valt en derhalve
    nog steeds een 'beschermd monument' is. Ook valt het op dat op de brug heel wat zaken verdwenen zijn.
  • Op woensdag 5 juni zouden experten van de Poolse Zeevaartdiensten het wrak onderzoeken.
  • 6 juni 2013: Door windkracht zes in het gebied wordt het onderzoek uitgesteld. Het is nu op zaterdag 8 juni gepland. Wel eigenaardig dat een clubje amateurduikers er in geslaagd is om foto's van het schip op internet te plaatsen...
    Intussen wacht de Vlaamse Overheid af. 
    In een verklaring stelde Kris Snijkers, woordvoerder van Minister Bourgeois, dat de Vlaamse Overheid (nog) geen contact opgenomen heeft met Polen in verband met een eventuele berging van de Charlesville, en ook dat zij niet betrokken is bij het onderzoek naar de oorzaken van de ramp.
  • 7 juni: vandaag ook geen scheepvaartactiviteiten in de buurt van het wrak. Het anti-pollutieschip Kapitein Poinc vaarde wel uit, maar blijkbaar om een Noorse tanker te controleren.
    (09:22) Onze veronderstelling van al een tijdje geleden blijkt langzamerhand waarheid te worden, nl. dat er vanuit Nederland met een typische sterfhuisconstructie via één van de belastingsparadijzen gewerkt werd. Het op de Seychellen gevestigde Argent Ventures Ltd blijkt verdwenen te zijn uit de
    Lloyd's List van scheepvaartmaatschappijen. In het verleden verwees die lijst naar de Nederlandse firma 'Van der Kamp BV' (maar er zijn verschillende Nederlandse vennootschappen met dezelfde naam, wij vermoeden dat het Van der Kamp Shipsales in Zuidkamp betrof). Opmerkelijk, maar deze BV blijkt een historisch ship te restaureren, de Noordborg, een bulk carrier.
    De vragen worden als maar groter.

  • 8 juni :
    - (14:30) het onderzoeksschip
    'Hydrograf 10' vertrekt uit Wladyslawowo
    - (17:50) en is duidelijk op
    weg naar het wrak
    - (18:00) klokslag 18u (16:00 GMT) is het aangekomen op de plek van het wrak
    waar het nu (18:26) langzaam rond draait
    - (23:00) even voor 23 u (nl. om 20:54 GMT)
    verliet de Hydrograf 10 het onderrzoeksgebied en keerde terug naar zijn vertrekpunt.
    We zijn nieuwsgierig naar de resultaten van het onderzoek.
    09.06.2013: De Hydrograf 10 deed sonar-onderzoek met om de juiste positie en de toestand van het gezonken schip te bepalen. De Poolse zender TVN 24
    brengt in een uitzending de eerste resultaten.
  • 10.06.2013: Het verhaal van het zinken van de Charlesville wordt hoe langer hoe onduidelijker, verdachter en begint meer en meer op een echte krimi te lijken. Ongelooflijk hoe de erfgoeddienst van Mecklenburg-Vorpommern zich in het ootje liet nemen. Bewust of onbewust ??? Een verhaal van verdwijnende eigenaars en kopers, verdwenen contracten, verdwenen verzekeringen,...
    Zie de artikels van Das ist Rostock en van de regionale uitzendingen van NDR vandaag ->
    in ons persoverzicht


De teksten / recent documents and press information sent by VVIA in four languages :


 PERS

  • Internationaal persoverzicht vanaf 30 mei 2013 - het zinken van de Charlesville / Georg Büchner
  • Voorbije dagen beet de internet-krant 'Das ist Rostock' zich vast in het dossier. Hun artikelen lijken tot nu toe de beste informatie te bevatten:
    - 14.05.2013 :
    Ende mit Schrecken
    - 22.05.2013 :
    Jetzt wird um die Einzelteile geschachert
    - 24.05.2013 :
    Jetzt protestieren auch die Briten
    -
    27.05.2013 :
    Die letzten Stunden sind angebrochen
    - 27.05.2013 :
    Noch eine Nacht "Galgenfrist"
    - 29.05.2013 :
    Chronik eines unangekündigten Todes
    - 31.05.2013 :
    Die "Georg Büchner" ist gesunken
    - 31.05.2013 :
    Nach stundenlangem Kippen aufgegeben
    - 03.06.2013:
    Eine Zukunft für die "Georg Büchner"? - lees vooral de toegevoegde commentaren
    - 09.06.2013:
    Keine Hilferufe? Fahrlässig!
    • ‘Das ist Rostock' sprak met een ervaren sleepbootkapitein, die meehielp bij het buitengaats slepen van de m/s Georg Büchner, ex Charlesville. Die ziet niet onmiddellijk een probleem in feit dat het schip bij het vertrek reeds overhelde, maar stelt ook dat een dergelijke kolos niet van het ene ogenblik op het andere 45° gaat hellen. Met andere woorden, de bemannning van de Ajaks had al lang voordien moeten merken dat er wat mis aan het lopen was.
      Pas om 18u25 verwittigden ze de kustwacht van problemen.
      Dat had veel vroeger moeten gebeuren. "Als sleepbootkapitein ben ik verantwoordelijk voor hetgeen ik sleep. Bij gevaar op zee heb ik informatieplicht aan het competentiecentrum van het land voor wiens kust ik me bevind. Als het schip vijf à tien graden gaat overhellen, dan moet ik me de vraag stellen: wat loopt er mis ? Welk gevaar dreigt er ? Wat kan ik doen om het gevaar af te weren ? In dat soort gevallen moet men aan boord van de sleep gaan en nakijken of er water binnenkomt, of er een lek is, of een andere oorzaak. Via de loodsladder aan bakboordzijde zou dat probleemloos mogelijk geweest zijn. Als men dan niet over de uitrusting beschikt om de problemen op te lossen - wij hebben zelf verschillende pompen aan boord - dan moet men de kustwacht informeren, het Maritime Rescue Center. Die kunnen dan hulp zenden, desnoods per helicopter."
      Maar de Ajaks deed zulks pas toen de Georg Büchner reeds 45° slagzij maakte...
      "Wij zouden dan nog aan boord gaan en bergingspompen installeren. (...) Het getuigt van nalatigheid pas hulp te roepen wanneer men weet dat het schip gaat zinken. Men moet absoluut verhinderen dat in een erg gevoelige Oostzee een schip zinkt, met alles wat zich aan boord bevindt..."
      De kapitein kan ook niet verklaren waarom de sleepboot reeds voordien van zijn koers afweek, en ook de verklaring dat de rare maneuvers voor het zinken er waren om te verhinderen dat de Charlesville op een pijpleiding terecht zou komen noemt hij ‘Quatsch", kletspraat.


ga naar ons dossier met achtergronden en documentatie

Steun VVIA
WORD LID

  

 

 

 

 

naar de startpagina van de Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie
(c) De Vlaamse vereniging voor Industriële Archeologie is het platform voor vrijwilligers en verenigingen die zich in Vlaanderen en Brussel inzetten voor het industrieel en technisch erfgoed.
Hier vindt U informatie over acties en intitaiteven tot behoud van industrieel erfgoed in Vlaanderen en Brussel.