VVIA-e-nieuwsbrief
05.01.2003
OP DE EERSTE
PLAATS :
ONZE WENSEN VOOR
EEN ACTIEF
CREATIEF
EN ERFGOED-RIJK
2003
VVIA-Website:
statistieken
Hierbij de jaarstatistieken van de VVIA-website.
De nieuwe locatie (www.vvia.be) werd op 3 maart in gebruik
genomen - de tellingen op de homepage gebeurden vanaf
03.03.2002 tot 31.12.2002
- totaal aantal hits op homepage : 4461
- rustigste maand: juni: 245 hits
- drukste maanden: oktober: 886 hits (gevolg van
promotie activiteiten, Wetenschapsweek); november: 511
hits; september: 487 hits
verdeling bezoekers per werelddeel:
Europa
|
92,2 %
|
Noord-Amerika
|
3,9 %
|
Azië
|
1,0 %
|
Zuid-Amerika
|
0,4 %
|
Afrika
|
0,3 %
|
Australië en Midden-Amerika
|
0,1 %
|
|
verdeling bezoekers per land :
België
|
68,3 %
|
Nederland
|
12,8 %
|
Duitland
|
3,5 %
|
USA
|
3,3 %
|
Frankrijk
|
1,9 %
|
Verenigd-Koninkrijk
|
1,5 %
|
Spanje
|
1,1 %
|
Italië
|
0,9 %
|
Canada
|
0,6 %
|
China
|
0,5 %
|
Finland
|
0,3 %
|
Zweden
|
0,3 %
|
Oostenrijk, Portugal, Zwitserland,
Turkije en Denemarken
|
0,2 %
|
andere landen (0,1 % of minder):
Algerije, Argentinië, Australië,
Bosnië-Herzegovina, Brazilië,
Chili,Cuba, Dominicaanse Republiek,
Egypte, Griekenland, Guatemala, Hongarije,
Ierland, India, Iran, Japan,
Joegoslavië, Luxemburg, Kroatië,
Maleisië, Marokko, Monacco, Mexico,
Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Oekraïne,
Oman, Peru, Polen, Roemenië,
Russische Federatie, Senegal, Singapore,
Sudan, Taiwan, Thailand, Tsjechië,
Tunesië, Uruguai, Verenigde Arabische
Emiraten, Zuid-Afrika, Zuid-Korea, en
ex-USSR (één van de oude
sovietrepublieken)
|
|
in totaal 60 verschillende landen
|
Het aantal hits op de toegangspagina is 'relatief', veel
bezoekers komen rechtstreeks via zoekmachines of via links
terecht op interne pagina's (bv. de gegevens over musea, bv.
de sitebeschrijvingen). Op dit ogenblik is het totale aantal
hits op de website niet gekend, maar het is zeker een
veelvoud van het aantal bezoekers op de homepage.
Het belang van deze website is dus niet meer weg te
denken.
Alhoewel eenvoudig van vormgeving is de site rijk aan
informatie - en dit laatste willen we in 2003 nog sterk
uitbreiden. In totaal omvat de website thans bijna 1000
bestanden (teksten en illustraties), ongeveer 20 MB op de
server...
VVIA-Publicaties
Tijdens onze jaarlijkse brainstorming, op 28 december
j.l., werden de 'publicaties'
van de VVIA uitgebreid besproken: het tijdschrift
Erfgoed van Industrie en Techniek, 00000,
onze e-nieuwsbrieven, en werden ook een aantal andere
mogelijk- en wenselijkheden afgetast.
In 2003 willen we dit onderdeel van onze werking versterken,
uitbouwen, en verbeteren - niet alleen de 'gedrukte' tak
maar ook de 'elektronische'.
- Deze elektronische e-nieuwsbrief zal in 2003 (met Uw
hulp) uitgebreid gaan worden en een eigen leven leiden.
We kunnen op deze wijze vlot en gemakkelijk actuele
informatie doorzenden aan een steeds groeiend aantal
leden en sympathisanten. Een gedeelte van het archief van
deze e-nieuwsbrieven zal ook op de website opgenomen
worden.
Wij zoeken daarom vrijwilligers
- die willen meehelpen aan een werkgroep 'redactie',
o.m. het zoeken naar thema's en artikels, het uitbouwen
van een algemene lijn, het zoeken naar (o.m. technische)
mogelijkheden
- die op basis van hun activiteiten en onderzoek
originele artikels en bijdragen kunnen aandragen: bv.
studies over een bepaalde regio, een bepaalde nijverheid,
een bepaald bedrijf - maar ook (kritische) besprekingen
van studiedagen, tentoonstellingen en recente
publicaties
- die gebeurtenissen uit hun regio willen signaleren:
de sloop van een industrieel-archeologisch pand, een
actie ondernomen door plaatselijke vrijwilligers, een
publicatie in een plaatselijk heemkundig
tijdschrift,...
- die ons gewoon de krantenknipsels uit de lokale
edities van de kranten willen toezenden, of uit
plaatselijke periodieken (altijd naam van de periodiek,
editie en datum vermelden)
- die ons op een aantal punten technisch kunnen
bijstaan: dit kan gaan van het layouten van
informatie-nieuwsbrieven tot en met het aanmaken van
webpagina's
- ....
Indien je geïnteresseerd bent om op
één of andere wijze mee te werken aan onze
publicatie-inspanningen, geef dan even je naam + adres +
e-mail op aan ons
secretariaat: p/a Postbus 30 Gent XII, B-9000 Gent-12
(vergeet de "12" niet), per fax 056/255173, of aan info@vvia.be
Einde januari komen wij met al de belangstellenden in de
buurt van Gent samen om de werking van een werkgroep
"Publikaties" te bespreken
Nieuwe vzw-wetgeving
De definitieve versie van de op 2 mei 2002 door de Senaat
goedgekeurde Wet betreffende de verenigingen zonder
winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder
winstoogmerk en de stichtingen verscheen eindelijk
in het Belgisch Staatsblad van 11 december j.l. In een
eerder gepubliceerde versie (nl. op 19 oktober) waren
blijkbaar zoveel foutenen onnauwkeurigheden verschenen, dat
een nieuwe publicatie nodig was.
Het is dus de op 11 december gepubliceerde versie die als
enige echte en rechtsgeldige moet geconsulteerd worden. U
vindt de tekst op de website van het Staatsblad, http://www.staatsblad.be
(als
U hier klikt komt U rechtstreeks op de juiste tekst
uit).
De wet zal echter maar van kracht worden nadat de
uitvoeringsbesluiten gepubliceerd zijn, en dit kan gerust
nog een paar maanden aanslepen. Wij zullen onze leden in elk
geval informeren wanneer dit gebeurd is.
De nieuwe wet zal dan een reeks aanpassingen aan de statuten
van vele bestaande verenigingen vergen, en zal ook een reeks
nieuwe procedures in het leven roepen.
We zetten de belangrijkste hier reeds op een rijtje :
- voortaan wordt een onderscheid gemaakt tussen
werkende en niet-werkende leden. De
toetredingsvoorwaarden voor de werkende leden moeten in
de statuten opgenomen worden. Werkende leden hebben
stemrecht in de algemene vergadering.
Dit is een bepaling die nu reeds de facto in de meeste
vzw-statuten opgenomen is
- De 'raad van beheer' wordt nu de 'raad van bestuur'.
In de statuten moet men nu de wijze van benoeming, de
ambtsbeëindiging en afzetting, de aard en de omvang
van de bevoegdheden, de wijze van uitoefening en de duur
van het mandaat opnemen
- Het zal niet meer voldoende zijn om de statuten en de
lijst van de bestuursleden in het Belgisch Staatsblad te
publiceren. Nu moeten deze gegevens ook in een dossier
bij de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg
neergelegd worden. Bij elke griffie moet een dossier over
de vzw bijgehouden worden (deze griffies zijn daar niet
zo gelukkig mee - ze weten niet hoe ze de papierwinkel
van de duizenden vzw's zullen kunnen verwerken...).
Wat allemaal in dat dossier moet is nog onduidelijk. We
zullen op de uitvoeringsbesluiten moeten wachten.
Waarschijnlijk zal men uitgaan op een toezicht op de
verplichtingen die in art. 2 van de wet vermeld
worden.
- De jaarrekeningen van de vzw's moeten voortaan
jaarlijks bij de griffie neergelegd worden. Tevens is de
verplichting ingevoerd dat de jaarrekening uiterlijk zes
maanden na de afsluiting van het boekjaar door een
algemene vergadering moet goedgekeurd worden.Voor de
grotere vzw's (maar daar zullen de meeste
industrieel-archeologische verenigingen wel geen last van
hebben) worden de boekhoudkundige procedures sterk
verscherpt. Voor de meeste bij de VVIA aangesloten
verenigingen zal een vereenvoudigde
liquiditeitsboekhouding vermoedelijk volstaan.
Wel moet erop gewezen worden dat vanaf nu een betere en
striktere controle op het reilen en zeilen van de vzw's
mogelijk wordt - en dat deze door de overheid ook zal
gebeuren.
- De naam en het adres van de zetel van de vzw moeten
vanaf nu op alle uitgaande stukken vermeld worden
(vroeger volstond enkel de naam)
BROWNFIELDS
Internationaal wordt steeds meer aandacht besteed aan het
herbestemmen van z.g. "brownfields", terreinen
die vroeger werden gebruikt voor industriële of
commerciële doeleinden, en die er nu verlaten bij
liggen, sommige ervan zijn zwaar verontreinigd. VVIA kwam in
het verleden reeds herhaaldelijk met deze problematiek in
aanraking, en leverde in sommige gevallen adviezen of
ideeën. Op veel van deze terreinen is (of: was)
belangrijk en interessant industrieel erfgoed aanwezig,
waarvoor overheden en saneringsverantwoordelijken tot op
vandaag weinig of geen belangstelling hadden.
Denken we maar aan de terreinen van de zinknijverheid in de
Noorderkempen (waar ooit de grootste in pitchpine
opgetrokken hangar gesloopt werd, en waar geen enkel relict
van het 'Belgische' thermische zinkprocédé
overblijft), de Limburgse mijnterreinen, de terreinen waarop
ooit steenbakkerijen floreerden in Boom en langs de
Turnhoutse vaart, de creosoteerwerf in Oostende,
uitgestrekte haventerreinen en de oude petroleumhaven
'Petroleum Zuid' in Antwerpen, en onlangs nog de oude
cokesfabriek
in Zeebrugge.
In het tijdschrift 'Leefmilieu' (jaargang 25, 6, nov-dec.
2002, pp. 189-194) verscheen een lezenswaardig artikel door
Walter VAN AERSCHOT, Van
Brownfields naar duurzame bedrijventerreinen ,
waarvan U een abstract vindt op de website van het
tijdschrift (http://www.argusmilieu.be/,
klik hierboven op de titel, dan kom je rechtstreeks bij de
abstract uit). Dit artikel stelt "dat de sanering en de
herontwikkeling van brownfields heel wat voordelen inhouden.
Het is bovendien een ernstige stap in de richting van een
beleid van duurzame ontwikkeling door het zinvol
hergebruiken van goederen en infrastructuur. Het concept
'duurzaam bedrijventerrein', waarin het verstandig gebruik
van rijkdom en middelen centraal staat, past dan ook perfect
binnen deze strategie van duurzame ontwikkeling". De
auteur gebruikt hierbij ook de term 'eco-industriële
parken' (EIP), waar zich een geïntegreerde verzameling
van bedrijven vestigt die het concept en de principes van
industriële ecologie toepassen: het EIP is een
gemeenschap van bedrijven die een industriële symbiose
vormen. De auteur behandelt al de voordelen van een
dergelijke aanpak - maar in zijn betoog is het herbestemmen
van bestaande gebouwen (vanuit macro-ecologisch standpunt
óók een interessant uitgangspunt) jammer
genoeg niet behandeld.
Omdat het thema 'brownfields' en de decontaminatie van
oude industrieterreinen een steeds belangrijker plaats
inneemt in de discussies rond het behoud en valoriseren van
industrieel erfgoed, is het belangrijk dat onze leden - en
iedereen die bij deze materie betrokken is - zich over de
huidige standpunten en principes inzake behandeling van
brownfields informeert.
Daarom geven we hierbij nog een selectieve lijst van
internet-websites. De meeste aandacht op deze websites gaat
- uiteraard - naar de ecologische aspecten van deze
terreinen, maar hier en daar vind je toch boeiende
bedenkingen over het omgaan met en herbestemmen van het
erfgoed dat zich in deze gebieden bevindt.
Tussen de Amerikaanse Carnegie Mellon University en The
University of Pittsburgh werd 'The Brownfields
Center' opgericht, waarin onderzoekers van beide
instellingen zich samen en interdisciplinair (ingenieurs,
architecten, sociale wetenschappers, en
óók/zélfs historici !) inzetten om
methoden en technieken op punt te zetten voor het
revitaliseren van oude industrieterreinen.
Je vindt hier ook een overzicht van projecten en case
studies, niet alleen in de USA maar ook in Tsjechië
(waar The Brownfields Center een samenwerking heeft met de
universiteit van Brno). De website geeft een uitgebreide
lijst links naar (vooral Amerikaanse) instellingen en
litteratuur, waarmee je gerust een dag zoet kunt zijn op
internet...
- zie: http://www.ce.cmu.edu/Brownfields/
The Brownfields Non-Profits Network is een
netwerk van non-profit-organisaties die de herbestemming en
ontwikkeling van brownfields in de USA stimuleert, en
initiatiefnemers bijstaat. De website bevat links naar een
indrukwekkende lijst aangesloten verenigingen, analyses,
cases-studies, een vragenbank en een lijst met verbindingen
naar andere websites
- zie: http://www.brownfieldsnet.org/
De US Conference of Mayors (samenwerking
tussen de steden en gemeenten in de USA) bracht onder de
titel 'Recycling America's Land' een hele hoop
informatie, rapporten, verslagen van bijeenkomsten samen
- zie: http://www.usmayors.org/USCM/brownfields/
NICOLE - Network for Industrially Contaminated Land in
Europe - werd in 1996 opgericht met kredieten in het
kader van het 4de Kaderprogramma ('Framework IV') van de
Europese Commissie, meer bepaald als een geconceerteerde
actie van het milieu en klimaat RTD programmaonderdeel. Op
dit ogenblik zijn zo'n 170 partners bij het netwerk
aangesloten: industriële bedrijven (de "eigenaars" van
het probleem), dienstverlenende en probleemoplossende
bedrijven, universiteiten en hogescholen, onafhankelijke
onderzoeksinstellingen, particuliere onderzoekers en
overheidsdiensten. Voor België participeren het VITO
(Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek, Mol) en
zijn Waalse tegenhanger ISSeP (Institut Scientifique de
Service Public)
- zie: http://www.nicole.org/
CLARINET is het Contaminated Land
Rehabilitation Network for Environmental Technologies in
Europe, en kwam tot stand met middelen van het 5de
Kaderprogramma (Framework V) van de Europese Commissie.
Het uitgangspunt van het netwerk is het duurzaam beheer van
land en terreinen. Het project startte op 1 juli 1998 en
liep tot 30 juni 2001, het werd gecoördineerd door het
Oostenrijkse Umweltbundesamt. Er zijn contacten in alle
Europese landen, in België bij OVAM (Openbare Vlaamse
Afvalstoffenmaaschappij), VITO en ISSeP.
- zie: http://www.clarinet.at/
In het kader van het netwerk werd een lijvige studie
samengesteld over Brownfields and Redevelopment of Urban
Areas
Dit volledige rapport kan van internet gehaald worden
- zie: http://www.clarinet.at/library/brownfields.pdf
De Franse Groupement d'Intérêt
Scientifique sur les Friches Industrielles is een
consortium van 11 openbare laboratoria en
onderzoeksinstellingen uit Lotharingen (w.o. het Institut
National de Recherche Archéologique
Préventive), die door de Franse overheid
samengebracht werden in het kader van het plancontract
Staat-Regio "Après-Mine" - vooral met de
bedoeling de mechanismen van de verontreiniging te kennen en
te beheren.
- zie: http://www.inpl-nancy.fr/francais/rechvalo/gisfi/frampres.htm
Het Luxemburgse weekblad d'Lëtzebuerger Land
bundelde op zijn website een reeks artikels (2000-2002) over
herbesteming van industrieterreinen en industrieel erfgoed
tot een interessant dossier. Het behandelt niet alleen
Luxemburgse voorbeelden, maarook Franse, Waalse en
Duitse.
- zie: http://www.land.lu/html/dossiers/dossier_friches/index.html
In 1999 besliste de Franse Regering om een studie te laten
maken over het beleid rond verlaten industrieterreinen. Een
145 bladzijden tellend rapport werd op 31.05.2000
voorgesteld aan de Chambre des Députés, en kan
in zijn totaliteit via internet geconsulteerd worden
("Friches Industrielles - Etat d'Avancement et
Perspectives - Rapport de Monsieur le Ministre de
l'intérieur à la Chambre des
Députés ")
- zie: http://www.etat.lu/MI/MAT/Friches/RAPP01.pdf
Een (commerciële) Europese site rond
brownfields-regeneratie werd enkele jaren geleden opgericht
door de Britse vastgoedconsulent Ian Humphreys. Men
vindt hierop heelwat actuele en (vooral voor Britten)
waardevolle informatie, o.m. over de rol van de Europese
Unie, financieringsmechanismen, links
- zie: http://www.brownfieldsites.com
Het International Brownfield Exchange (IBE) is
een initiatief dat in 1998 opgestart werd tussen de
Amerikaanse Waterfront Regeneration Trust samen met
Environment Canada, het United States Environmental
Protection Agency, en het German Marshall Fund of the United
States.
Bedoeling is vooral trans-atlantische informatieuitwisseling
en samenwerking te stimuleren. Op dit ogenblik zijn er in
Europa partners bij het netwerk betrokken uit Nederland,
Spanje, Duitsland, Italië, en het Verenigd Koninkrijk -
België ontbreekt in het rijtje.
- een beknopte voorstelling vind men op: http://www.waterfronttrail.org/docs/trustdoc/brwnflds.html
Een boeiend artikel van Detlef GRIMSKI en Uwe FERBER,
Urban Brownfields in Europe kan thans in .pdf-formaat
op internet gevonden worden
- zie: http://www.clarinet.at/library/epp_papers/n.pdf
Een ander boeiend internet-artikel is Keith DAVEY,
Brownfields: Challenges and Change
- zie: http://www.royallepage.com/en/ourservices/Brownfields.pdf
Foto's van de Limburgse mijnen op Duitse
website
Onze Duitse collega, Harald Finster, die reeds een groot
aantal industriële sites in Europa op prachtige
(zwartwit) foto's vastlegde, heeft nu zijn website
(http://www.hfinster.de/StalArt/)
uitgebreid met een reeks recente en archieffoto's van de
Limburgse steenkoolmijnen.
Vooral de steenkoolmijn van Beringen leverde een reeks
schitterende beelden op: http://www.hfinster.de/StahlArt2/archive-Beringen-en.html#archive-Mining-Belgium-Beringen
- in de loop van volgende weken wordt deze
fotoereeks nog uitgebreid.
De andere mijnen vind je onder http://www.hfinster.de/StahlArt2/archive-Campine-en.html
Beersel: 't Steynen Hof (Dworp)
De gemeente Beersel is van plan 't Steynen Hof in Dworp
te kopen. De oudste vermelding als 'Curia Tersteent'
is terug te vinden in een cijnsboek van de abdij van Nijvel
uit 1321. Een akte van 1661 preciseert de ligging als
"langs de beke comende uyt Halderbos (...) palende
aan de strate komende van Huysinghen". Vermoedelijk was
hier al altijd een molen actief. In 1803 werd de site
omgevormd tot papier- en kartonmolen, nadien werd het
complex omgebouwd tot een landbouwbedrijf en vanaf de jaren
1960 werd het een rusthuis. De bedoeling van de gemeente is
er nu de jeugdactiviteiten van Dworp te hergroeperen, en er
een voor- en naschoolse opvang en een afdeling van de kunst-
en tekenacademie te vestuigen.
Deinze: Grammenebrug in het nieuw
De spoorbrug over de oude Leiearm in Grammene-Deinze op
de lijn van Gent naar De Panne schittert weer als nieuw na
meer dan anderhalf jaar van onderhoudswerkzaamheden.
Sommige delen van de brugconstructie waren aan vervanging
toe. De brug kreeg onder meer een volledige nieuwe loopvloer
langs het spoor net als de bevloering en de borstwering van
het fietspad. In totaal werd 15 ton nieuw metaal in de brug
verwerkt. De 60 jaar oude metalen brug werd volledig
gezandstraald waarna ze drie nieuwe verflagen kreeg. De
schilders hadden niet minder dan 6.000 liter
natuurvriendelijke verf nodig om de brug volledig met de
borstel te herschilderen. Om het werk volledig af te maken
werden meteen ook de sporen op de brug vernieuwd.
De brug van Grammene is een van de weinige overblijvende
Vierendeelbruggen die zo genoemd zijn naar de Belgische
ingenieur A. Vierendeel (1852-1940) die voor het
eerst een dergelijke brug bouwde. Karakteristiek voor dat
soort brugtype is dat er in het vakwerk van de metalen
draagstructuur geen diagonale dwarsverbindingen zijn tussen
de hoofdliggers. Zoals gebruikelijk was in die periode zijn
alle onderdelen nog met klinknagels aan elkaar vastgezet.
Eigenlijk bestaat de brug uit twee identieke bruggen die
naast elkaar liggen en elk een spoor dragen. Elke brughelft
overspant een breedte van iets meer dan 56 meter.
Ruim anderhalf jaar werd gewerkt om de stabiliteit, het
draagvermogen en het uitzicht van de brug weer voor
jarenlang te waarborgen. De renovatie duurde zolang omdat de
werkzaamheden het treinverkeer niet mochten hinderen.
Tijdens de morgen- en avondspits moest het treinverkeer
immers dagelijks over de twee sporen kunnen rijden.
Alles samen kostten de werken bijna 1 miljoen euro waarvan
de gemeenten Deinze en Zulte elk ongeveer 43.000 euro voor
hun rekening namen voor de herstelling van het voet- en
fietspad dat deel uitmaakt van de spoorbrug over de
Leie.
Frankrijk: succes voor de 'Cité de la Mer'
in Cherbourg
In de oude 'Gare Maritime' van Cherbourg werd in
mei j.l. de 'Cité de la Mer' geopend,
die sedertdien meer dan 300.000 bezoekers aantrok in een
stad die maar 110.000 inwoners telt. Daarmee werden de meest
optimistische schattingen overtroffen.
De redenen ? Een unieke locatie, een representatief gebouw
(een van ver zichtbare reusachtige betonnen stationshal)
gelegen op de plek waar vroeger legendarische schepen
aanlegden. Eéns gedoemd tot verdwijnen kreeg deze
architectuur een nieuwe functie en herbergt zij een
uitzonderlijke martitieme collectie, waaronder de
'Redoutable', de eerste Franse nucleaire
onderzeeër en 'L'Archymède', de batiscaaf
die in de jaren 1960 bijdroeg tot de verkenning van de
dieptste punten van de oceanen.
De 'Cité de la Mer' volgt in het spoor van
Nausicaa in Boulogne (750.000 bezoekers) en
Océanopolis in Brest (530.000 bezoekers), ook
initiatieven die de kennis over de oceanen moeten
populariseren. Net zoals deze wetenschapsparken wordt de
'Cité de la Mer' door de plaatselijke verkozenen
gezien als "de nouveaux pôles économiques,
destinés à tirer en avant des villes en
difficile mutation"
Lees hierover meer in de internet-editie
van Le Monde, of bezoek de website van de 'Cité
de la Mer',http://www.citedelamer.com/fr/index.htm
Nederland : Utrecht: Commissie Welstand enthousiast
over ontwerp Spoorwegmuseum
De Commissie van Welstand van de Gemeente Utrecht keurde
zopas het ontwerp voor het nieuwe Spoorwegmuseum
goed. Of zoals de voorzitter het verwoordde 'we zijn heel
enthousiast over de plannen en we kijken uit naar het moment
dat we door het gebouw kunnen lopen!'.
Na een intensieve dialoog tussen commissie en architecten,
presenteerde Arc2 Architectuurstudio het ontwerp. De nadruk
lag op de materiaalkeuze en invulling van de gevels. Het
resultaat is een moderne werkplaats met metselwerkgevels die
eruit ziet alsof hij er al jaren staat. Het nieuwe
Spoorwegmuseum wordt een gebouw dat doet denken aan een oude
spoorwerkplaats. De werkplaats wordt opgetrokken uit
baksteen. De grote kozijnen worden afwisselend ingevuld met
glas of dichtgemaakt met vezelcementplaat. Door het dak van
dit gebouw steken drie studio's die 'werelden' worden
genoemd. De studio's krijgen elk een eigen materiaal,
respectievelijk geteerd hout, koper en golfplaat.
De 'werelden' vertellen over de belangrijke tijdperken van
het spoor. Zo komt er een wereld over het stoomtijdperk,
één over de grandeur van het spoor en een
wereld over de glorie der techniek. Soms zal de bezoeker het
idee hebben dat hij door een filmdecor loopt, dan weer waant
hij zich in een luxe trein op weg naar het Verre Oosten of
hij stapt in een karretje voor een reisje waar de vonken
vanaf spatten!
In september 2003 hoopt het Spoorwegmuseum in Utrecht de
deuren te kunnen sluiten om te starten met de nieuwbouw.
Anderhalf jaar later gaat het museum dan weer geheel
vernieuwd open.
Nederland: Luchtvaartmuseum verlaat na meer dan 30
jaar Nationale Luchthaven Schiphol
'Historische' Aviodome-koepel verdwijnt van
Schiphol
Meer dan drie decennia lang had het Nederlandse Nationaal
Luchtvaartmuseum Aviodome een markante plaats in de
'skyline' van Schiphol . Op 5 januari sluit de Aviodome haar
deuren definitief voor het publiek en gaat de koepel, met
Nederlandse luchtvaarthistorie, verdwijnen. In Lelystad zal
in juli 2003 het gloednieuwe Nationaal Luchtvaart-ThemaPark
Aviodrome de poorten openen.
In de markante Aviodome-koepel, ooit de grootste aluminium
koepel ter wereld, staan nu nog even meer dan 25 historische
vliegtuigen tentoongesteld. Samen vertellen de oude 'kisten'
het verhaal van de Nederlandse luchtvaartgeschiedenis. Een
aantal machines staat opgesteld in zogenaamde diorama's;
reusachtige decors die een historische gebeurtenis laten
zien waarin het betreffende vliegtuig de hoofdrol vervult.
Zo zien bezoekers bijvoorbeeld de eerste Nederlandse
helikopter in actie tijdens de watersnoodramp in 1953, een
oude Fokker tweedekker die klaar staat om op te stijgen in
mei 1940 en de allereerste vlucht in Nederland met de Wright
Flyer in 1909. In het museum is ook de pijlsnelle F-104G
Starfighter te zien: de voorganger van de F-16.
Vanaf 5 januari gaat de Aviodome verhuizen naar de
luchthaven Lelystad om daar in juli 2003 het nieuwe
Nationaal Luchtvaart-ThemaPark AVIODROME te openen. Dit
dynamische themapark wordt vele malen groter dan de huidige
Aviodome en heeft veel interessante attracties zoals een
luchtvaart-tijdmachine en flight simulators.
Nederland: Roerende Monumenten in
Noord-Holland
De Nederlandse provincie Noord-Holland evalueerde onlangs
haar monumentenbeleid. Daarbij viel de de ambitie op die de
provincie heeft ten aanzien van de roerende monumenten. Bij
roerende monumenten kan men denken aan rollend of varend
materieel (zoals tram, bus of vissersschip) of industrieel
materieel zoals oude machines. De provincie richt haar
beleid op subsidiering in de faciliterende zin. Dat wil
zeggen dat investeringen voor voorzieningen die nodig zijn
om roerend erfgoed te beheren en behouden in aanmerking
komen voor subsidie.
Met de onlangs verleende subsidie van 45.378,- euro aan
Stichting Nautische Monumenten (SNM) heeft de provincie
Noord-Holland de aftrap gedaan voor haar roerende
monumentenbeleid. Dit bedrag is voor de inrichting van de
restauratiewerf die zich in de Museumhaven van de Oude
Rijkswerf te Den Helder bevindt. De Museumhaven is in
beheer bij SNM.
Aan de Stichting Behoud Blazer is bij wijze van uitzondering
een subsidie toegekend voor de restauratie van de blazer
Texel 33. Dit schip is namelijk het eerste schip dat op die
plek in restauratie gaat.
Publicaties:
- Hugo DE BOT, Stationsarchitectuur in
België (1835-1914). 200 p., 297 x 210 mm,
2002, Paperback, ISBN 90-5622-048-9, 45 euro
In dit boek van ons VVIA-lid Hugo De Bot wordt de
Belgische stationsarchitectuur tot de Eerste Wereldoorlog
uitvoering beschreven en geïllustreerd weergegeven,
door middel van 800 afbeeldingen.
Aan diverse aspecten van de geschiedenis van de
spoorwegen werden reeds publicaties gewijd. Het materieel
van de Staat en particuliere maatschappijen werd door
enthousiaste spoorwegamateurs geïnventariseerd en
uitvoerig beschreven. Historici beschreven uitgebreid de
turbulente periode van de particuliere maatschappijen.
Locale onderzoekers vlooiden de archieven uit en leverden
een levendig beeld af van het spoorweggebeuren in hun
regio. Ook de seininrichting kreeg de nodige
belangstelling.
Spoorwegbouwwerken zoals stations, locomotiefloodsen,
goederenloodsen, spoorhallen, seinhuizen, wachterwoningen
en bruggen kwamen nauwelijks aan bod. Toch vormen zij een
belangrijk aspect in de toen vigerende architectuur.
In deze publicatie beperkt de auteur zich tot de studie
van de stationsgebouwen, of beter gezegd de
ontvangstgebouwen. Hiermee wordt een eerste stap gezet in
de inventarisatie van het Belgische spoorwegpatrimonium.
De voornaamste bron voor deze inventarisatie vormen de
prentbriefkaarten. Toeval of niet, maar de bloeiperiode
van de spoorwegen viel samen met de opkomst van dit
iconografisch genre.
Nagenoeg iedere straat in ieder dorp werd in het begin
van de eeuw op de gevoelige plaat vastgelegd. Door
voortdurend vergelijken van dit beeldmateriaal stelde de
auteur een typologie op van de stations van de
Staatsspoorwegen en de particuliere maatschappijen. Aan
de hand van dit iconografisch materiaal beschrijft hij
bovendien de evolutie van de architectuur van de 19de
eeuw en van de eerste jaren van de 20ste eeuw.
Een beschrijving is beschikbaar op de website van de
uitgever: http://www.brepols.net/publishers/book_detail/stationsarchitec.htm
Een interessante recensie is te vinden op
http://www.stationsweb.nl
- The Gift of History. Wat is
geschiedenis en waarom is geschiedenis belangrijk.
Kernachtige brochure (4 blz.) in pdf-formaat te
downloaden van de website van de American Association for
State and Local History, http//www.aaslh.org/GiftOfH.pdf
Zoekertje: kleipijpen
Bert Goovaerts (goovaertsbert@hotmail.com)
is op zoek naar informatie over de Belgische
kleipijpenmakers en hun arbeiders, hun modellen, hun merken,
enz...
Kortom, alles over dit verdwenen beroep.
Indien U over informatie beschikt dan kunt U deze best
rechtstreeks aan hem bezorgen
Ter
herinnering
Voor degenen die het mochten vergeten zijn:
Het is nu de tijd van
het jaar om Uw lidmaatschap van de VVIA te verlengen - of,
indien U nog geen lid is, om NU lid te worden. Door lid te
worden ondersteunt U de werking van de VVIA en maakt U o.m.
de toezending van deze nieuwsbrief mogelijk.
Info over het
lidmaatschap vindt U op onze website (of door hier te
klikken)
Het lidgeld bedraagt nog steeds
- 20 euro voor individuele lidabonnés
- 16 euro voor studenten, werklozen en
gepensioneerden
- 50 euro voor openbare diensten,
overheidsinstellingen, bibliotheken en bedrijven
- min. 200 euro als beschermend lidgeld
te storten op bankrekening KBC 462-7314161-68
Schenkingen en kadootjes ter gelegenheid van ons lustrum
worden op prijs gesteld...
|