VVIA-e-nieuwsbrief
09.12.2002
Lidgeld 2003
Vanaf nu worden al de nieuwe leden automatisch geboekt op
2003 - dit betekent dat ze het laatste nummer van de
jaargang 2002 van het Vlaams-Nederlandse tijdschrift Erfgoed
van Industrie en Techniek nog gratis ontvangen.
Volgend jaar bestaat de VVIA een kwarteeuw. Dat zal
natuurlijk een aantal speciale inspanningen vergen - en
koken kost geld. Vandaar dat we aan de leden vragen om
spontaan hun lidgeld met een bedrag(je) te verhogen, met
vermelding "kadootje kwarteeuw VVIA".
Het normale lidgeld van de VVIA bedraagt nog steeds
- 20 euro voor individuele lidabonnés
- 16 euro voor studenten, werklozen en
gepensioneerden
- 50 euro voor openbare diensten,
overheidsinstellingen, bibliotheken en bedrijven
- min. 200 euro als beschermend lidgeld
te storten op bankrekening KBC 462-7314161-68
VVIA-werking
Functie van penningmeester vakant : de VVIA is op zoek
naar een vrijwilliger - bij voorkeur met enige
boekhoudkundige kennis - die bereid is in te springen voor
het bijhouden van de boekhouding van de vereniging, en die
de beheerraad kan bijstaan inzake het financieel beheer.
Kandidaturen richten aan de beheerraad, per e-mail
(info@vvia.be) of per brief aan het VVIA secretariaat,
Postbus 30 Gent XII, B-9000 Gent-12 (gelieve de "12" niet te
vergeten !!!)
Op zaterdag 28 december organiseert de VVIA zijn
jaarlijkse brainstormingsdag, waar we nadenken over de
werking van de vereniging, wat we in de toekomst willen
doen, en hoe we dat willen doen. Met onze 25ste verjaardag
op komst zal dit zeker een belangrijke vergadering worden.
VVIA-leden en afgevaardigden van aangesloten verenigingen
die aan deze dag willen meewerken (pas op: het kan zijn dat
je jezelf werk in je schoenen praat...) sturen een berichtje
aan ons secretariaat (info@vvia.be) en krijgen dan tijdig de
uitnodiging toegezonden.
Beleidsbrieven cultuur en monumentenzorg neergelegd
in Vlaams Parlement
Minister Van Grembergen legde onlangs zijn
'Beleidsbrief Cultuur' en zijn 'Beleidsbrief
Monumenten, Landschappen en Archeologie' neer in het
Vlaams Parlement. Het zijn lezenswaardige stukken die een
inzicht geven in het beleidsdenken van de minister en zijn
kabinet. Op het vlak van cultuur wordt er o.m. gehandeld
over het nieuwe archiefdecreet, de voorbereiding van de
uitvoeringsbesluiten voor de bescherming van maritiem
erfgoed, de erfgoedconvenanten, enz... Bij monumenzorg en
archeologie gaat het o.m. over onderwater- en
scheepsarcheologie, het varend erfgoed, de hervorming van de
afdeling Monumenten en Landschappen, de inventarisatie van
het bouwkundig erfgoed, varend erfgoed, het Vlaams erfgoed
dat tot Werelderfgoed erkend werd, restauratie, onderhoud en
de financiering daarvan, enz...
De volledige tekst van de Beleidsbrief Cultuur vindt U
op
http://jsp.vlaamsparlement.be/docs/stukken/2002-2003/g1396-1.pdf
De tekst van de Beleidsbrief Monumenten, Landschappen en
Archeologie vindt U op
http://jsp.vlaamsparlement.be/docs/stukken/2002-2003/g1397-1.pdf
Westoria (Diksmuide) in problemen, ... en gered
?
Iedereen had dit al lang zien aankomen... Herinneren we
dat het project in hoofdzaak met gemeenschapsgelden
gerealiseerd werd (toerisme, Europese subsidies, provincie
west-Vlaanderen, en naar we vernamen ook een maximale
restauratiesubsidie van 80% - het gebouw is wettelijk
beschermd en blijkbaar ook Nationale Loterij). Westoria ligt
temidden van een immobiliënproject dat door dezelfde
groep op poten gezet werd.
Sommigen durven Westoria steevast als voorbeeld aanhalen van
hoe een museum er zou moeten uitzien... Flashy, met veel
waw-gevoel, vol nieuwe technieken, en ... duur, voor
toeristen. En dus minder voor het erfgoed ?
Minister Landuyt is een Westvlaams politicus (SP.a, Minister
van Toerisme), Aimé De Simpel wss ook een westvlaams
politicus (VLD).
Voor een eerlijke investering in erfgoedprojecten is er
meestal geen geld...
Voor wie Westoria niet kent : http://www.westoria.be/
From: informatieambtenaar
<persberichten@VLAANDEREN.BE>
Subject: Minister-president Dewael wil Westoria
redden
To: PERSMEDEDELINGEN@VERZENDLIJST.VLAANDEREN.BE
Vlaams minister-president Patrick Dewael heeft
beslist een overleg op te starten over Westoria in
Diksmuide. Dit toeristisch hefboomproject vertelt het
verhaal van de Westhoek in een attractief streekmuseum.
Sedert de opening in 2000 kent Westoria een groot aantal
bezoekers.
Op dit ogenblik wordt echter een vereffening overwogen
omdat het project een schuldenlast torst van 3,25 miljoen
euro (131 miljoen frank). Om het project aantrekkleijk en
toegankelijk te maken dienden zware investeringen te
gebeuren.
Minister-president Dewael zou het sterk betreuren indien
het initiatief in Diksmuide verloren zou gaan. De
investeringen van de verschillende publieke en private
partners zouden dan helemaal weggegooid geld zijn.
Bovendien meent Dewael dat het project totnogtoe
onvoldoende kansen heeft gekregen om zich waar te
maken.
Daarom nam Dewael het initiatief om met alle betrokkenen
te overleggen over de redding van Westoria.
Vlaams minister van Toerisme Renaat Landuyt stemt met dit
initiatief in. Naast het kabinet van Landuyt worden ook
de provincie West-Vlaanderen, het stadsbestuur van
Diksmuide, Toerisme Vlaanderen, de private investeerder
Groep De Simpel en de directie van Westoria op dit
overleg uitgenodigd.
Volgens Dewael is de Vlaamse Regering bereid bijkomende
middelen vrij te maken voor Westoria,wanneer aan de
voorwaarde wordt voldaan dat de toekomstige draagkracht
van het project gewaarborgd is. Dit houdt in dat het
project een inhoudelijke bijsturing moet krijgen die
toelaat de exploitatiekosten te drukken. Westoria moet op
termijn zelfbedruipend worden.
Vinkemolen
Sedert jaren probeert de gemeente Zwalm de restauratie
van de Vinkemolen - en de vereniging die zich ervoor inzet -
lam te leggen. Allerhande pesterijen, zoals het weigeren van
een bouwvergunning, het weigeren van subsidiëring
zorgden in het verleden reeds voor een gespannen
situatie.
Nu zit het er opnieuw bovenarms op tussen de Zwalmse
burgemeester Basiel Eeckhout en de vzw Vinkemolen - de
gemeente weigert het voorschot op de restauratiesubsidie uit
te betalen waar de vzw recht op heeft.
Het verhaal van deze molenhatende burgervader vind je op
onderstaande websites, wie de vzw Vinkemolen op
één of andere wijze wil helpen neemt contact
op met:
vzw Vinkemolen, Wijlegem 1 te 9630 Zwalm,
Tel.& fax: 055.496892; geertwisse@belgacom.net
Informatie over de Vinkemolen vind je op :
Campagne voor een 'Europees Jaar van het
Industrieel en Technisch Erfgoed': 2006
Tijdens een vergadering in Parijs ter gelegenheid van het
'Salon International du Patrimoine Culturel'
evalueerde E-FAITH, de
Europese Federatie van Verenigingen voor het Industrieel en
Technisch Erfgoed de campagne om - net zoals in 1975 een
Europees Jaar van het Bouwkundig Erfgoed plaatsvond - in
Europa een speciaal jaar te wijden aan het industrieel en,
technisch erfgoed - toch hét meest typerende erfgoed
van Europa. Ondanks het feit dat de Europese instellingen na
een aantal vroegere minder geslaagde campagnes de kat uit de
boom blijven kijken (maar "met grote belangstelling") breekt
de boodschap in Europa steeds meer door. Op dit ogenblik
hebben een 80-tal verenigingen uit verschillende Europese
landen reeds hun steun toegezegd.
In 2003-2004 wil E-FAITH in verschillende landen
informatiebijeenkomsten organiseren, de praktische
organisatie kan dan ergens in de tweede helft van 2004
starten, om het jaar zelf te laten doorgaan in 2006. Dit
werd ook aan het publiek toegelicht tijdens een
informatiesessie die ook in het Salon du Patrimoine
doorging, op zaterdag 9 november j.l. Tijdens deze sessie
bleek duidelijk dat - zelfs indien de Europese instellingen
passief zouden blijven - 2006 een bruisend
industrieel-archeologisch jaar zal worden. De stuwkracht van
entoesiaste verenigingen en organisaties zal daarvoor borg
staan. E-FAITH maakte ook duidelijk dat zij het initiatief
vanuit de basis willen zien groeien, gedragen en gestuwd
door ontelbare niet-gouvernementele organisaties in de
lidstaten en regio's.
Op dit ogenblik wordt aan alle organisaties gevraagd om het
Manifest voor het Europees Jaar van het Industrieel en
Technisch Erfgoed te ondertekenen - en zo duidelijk te maken
dat zij deze idee ondersteunen. Het Manifest is in
verschillende talen beschikbaar (zelfs het Esperanto en het
Latijn) op de website van E-FAITH: http://www.e-faith.org
(deze website zal tegen begin 2003 volledig verbouwd worden
- vandaar dat U op dit ogenblik nog maar een beperkt aantal
pagina's kunt consulteren)
Nederland: Stoomgemaal Cruquius werkt
weer
Op 4 juni j.l. stelde Kroonprins Willem-Alexander het
wereldberoemde stoomgemaal De Cruquius in de Haarlemmermeer
opnieuw in bedrijf. Niet met stoomkracht maar hydraulisch,
dankzij de jarenlange inzet van de vrijwillige medewerkers
van dit unieke museumgemaal.
De Cruquius is één van de drie stoomgemalen
waarmee de Haarlemmermeer tussen 1848 en 1852 werd
drooggemalen. Nooit eerder ter wereld was stoomkracht
succesvol toegepast voor het droogmalen van zo'n groot
gebied. Op 19 april 1848 werd De Cruquius in bedrijf
gesteld, om na ruim 84 jaar trouwe dienst definitief
stilgelegd te worden op 10 juni 1933. Daarna gebeurde er
iets unieks in een tijd waarin er in Nederland nog geen
monumentenwetgeving bestond: het gemaal werd niet gesloopt,
maar door het polderbestuur overgedragen aan het Koninklijk
Instituut voor Ingenieurs om het als technisch monument te
behouden.
Sindsdien is De Cruquius ingericht als een drukbezocht
museum. De stichting De Cruquius zorgt met veel
vrijwilligers sinds1933 voor het onderhoud en beheer. Deze
stichting had al lang de wens om de ingeslapen mastodont
weer tot leven te brengen. Dit is nu na jaren van
voorbereiding uiteindelijk gelukt. Tegelijkertijd is de
vaste tentoonstelling aantrekkelijker ingericht en zijn de
bezoekersvoorzieningen verbeterd. Een halfondergrondse
nieuwbouw met panoramaruit biedt een fascinerend zicht op de
balans-armen.
U kunt het gemaal ook virtueel bezoeken via http://www.cruquiusmuseum.nl
Nederland: Sluis 19 in Maastricht
gerestaureerd
Onlangs werd in Maastricht de restauratie van Sluis 19
afgerond. Hiermee kon de eveneens gerestaureerde historische
vaarroute Maastricht-Vlaanderen weer in ere worden hersteld.
En daar blijft het niet bij. Sluis en vaarroute maken deel
uit van de herontwikkeling van de totale noordelijke
stadsrand van Maastricht. Het is dus een goed voorbeeld van
het inpassen en benutten van cultuurhistorisch erfgoed in
een grootschalige stedelijke ontwikkeling.
Om de ontwikkelingen in de noordelijke stadsrandin goede
banen te leiden heeft de gemeente Maastricht een
stedenbouwkundige visie ontwikkeld, het Masterplan
Belvédère (zie http://www.belvedere-maastricht.nl),
verwijzend naar de groeve waar de oudste prehistorische
menselijke resten in Nederland gevonden zijn. Andere
historische relicten in het gebied zijn onderandere de
overblijfselen van de 17de eeuwse vestigingsgordel rond de
stad.
Ook de vroege industriële ontwikkeling van de stad
heeft een duidelijk stempel op het gebied gedrukt. Het
Bassin (zie: http://www.bassin.nl), de Zuid-Willemsvaart, de
industriële complexen van het Sphinxterrein en een
arbeidersbuurt van architect A. Boosten uit 1935 zijn enkele
voorbeelden. Kortom, het is een gebied dat doordrenkt is met
vele (beschermde) cultuurhistorisch waardevolle
gebouwen,structuren en gebieden.
Dit erfgoed werd indertijd door de stad Maastricht in beeld
gebracht in een Cultuurhistorische Verkenning. De
'verkenning' maakte deel uit van het grote scala aan studies
en uitgangspunten die geleid hebben tot het Masterplan
Belvédère.
In heel de ontwikkeling van het gebied is de
Zuid-Willemsvaart een belangrijk structureel element. Het
onder Willem I gerealiseerde kanaal verbond Maastricht via
het huidige Belgisch-Limburg met het noorden van Nederland.
Nu wordt het kanaal een historische vaarroute met
toekomstwaarde. Het startpunt van de begin september
plechtig ingehuldigde Historische Vaarroute
Maastricht-Vlaanderen ligt in het Bassin, de oude
binnenhaven van Maastricht. De toespraak van
staatssecretaris van Defensie Cees van de Knaap kunt U op
internet lezen op: www.mindef.nl/nieuws/toespraken/content/040902_vaarroute.html
Om de doorgang van de vaart richting Vlaanderen mogelijk te
maken moest eerst sluis 19 in Maastricht aangepast en
gerestaureerd worden. Voor de restauratie diende de
oorspronkelijke situatie als uitgangspunt. En op de
bediening van de ophaalbrug na is de sluis nu weer precies
zoals zij bijna 180 jaar geleden was. Het sluiscomplex heeft
dubbele houten sluisdeuren, een ophaalbrug en een
bedieningsinstallatie uit 1929.
Het is voor Vlaanderen nu een uitdaging om zorgzaam om te
gaan met de Zuid-Willemsvaart op ons grondgebied, o.m. via
Bocholt/Lozen.
|