VLAAMSE VERENIGING VOOR INDUSTRIELE ARCHEOLOGIE

 

Wordt laatste Congoboot binnenkort verschroot ?

 

 

De soap : vertrekt het schip of vertrekt het niet...

 

 

 

 

 

De voorbije weken was het spannend. Het schip gaat vertrekken... of toch niet. Het gebeurt nu... toch niet. Pers en internetberichten volgden mekaar op, soms erg sensationeel.
Een paar voorbeelden van de berichten hieronder, maar

>> Wij ontvingen op 15.01.2013, 19:55 volgend bericht van één van onze Duitse collegae: der Termin für die Schlepperreise nach Klaipeda ist nach meinen Informationen auf den 18 Januar gelegt worden. Die Schlepper sind schon auf stand-by in Rostock. Die russisch-litauische Überführungs-Crew ist wohl schon an Bord.

>> De tussenkomst van de Vlaamse overheid, en de weigering van Monumentenzorg Mecklenburg-Vorpommeren om het schip te laten verslepen (omwille van de beschermde status ervan) leken alvast de voorbereidende werken van de Litouwse firma niet tegen te houden:

FR 18.01., 17.00 Uhr | Unbeeindruckt von allen Diskussionen waren heute wieder eine Handvoll Profis - z.T. mit der Flex - am Werk und haben alle Ladebäume bis auf die beiden großen achteren runter an Deck genommen und fixiert. Die Sicherung des Ladegeschirrs zählt (wie das Zuschweißen der unteren Bulleyes) zu den behördlichen Vorgaben, um das Schiff "seesicher" für eine Überführung über die Ostsee zu machen.
(
blog van de Rostock Sailing Club)

21.01.2013 , 20:27 : Streit um „Georg Büchner“ eskaliert (Ostsee-Zeitung) Während Denkmalschützer und flämische Regionalregierung nach einer Lösung für das ehemalige DSR-Ausbildungsschiff „Georg Büchner“ suchen, sorgt der neue Besitzer für vollendete Tatsachen: Er lässt das Schiff für eine Schlepptour über die Ostsee vorbereiten.

22/01/2013 - Wij hadden deze morgen (09.43) contact met de Hansestadt Rostock.
Wanneer iemand aan de Stadtkonservator formeel de WENS / WUNSCH uitdrukt om het schip te laten beschermen - dat volstaat zulks, en dan kan de bescherming niet worden opgeheven. Dat er geen businessplan is op zo'n korte termijn is geen probleem. Maar tot nu toe ontbreekt een formeel bewijs dat er een intentie is om het schip te beschermen.
Die intentieverklaring tot bescherming moet gericht worden aan de Amtsleider van de dienst, de heer Werner
Adres:
Thomas Werner, Amtsleiter Amt für Kultur und Denkmalpflege, Warnowufer 65, D-18057 Rostock
VVIA na zijn verantwoordelijkheid op en zond tijdig een
Willensbekundung naar Rostock... en daarmee ging de zaak om de bescherming in stand te houden aan het rollen :

Door de bescherming mag het schip niet uitgevoerd worden...

Steun VVIA
WORD LID

  

 

 

 

 

 

 

 

 g voor Industriële Archeologie. Hier vindt U informatie over het industrieel erfgoed in Vlaanderen en Brussel.
industrial archaeology, industrial heritage, industrial, industrieel, heritage, erfgoed, Vlaanderen, Flanders, Vlaams, Flemish,